Etusivu » Minä » Tvt – Päiväkirja 2.

Tvt – Päiväkirja 2.

Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä kurssin anti, on näin jälkikäteen ajateltuna ollut varmasti suurempi kuin osasin ensimmäisellä luennolla kuvitellakaan.

Nimimerkki aeskola2013a kirjoittaa blogikirjoituksessaan ”Pelit, pensselit ja pessaarit aivan vimosen piäälle – Luentopäiväkirja” todella osuvasti siitä kuinka teknologia menee niin vauhdikkaasti eteenpäin, ettei millään olla kartalla kaikesta uudesta. Ihmisyyteen kuuluu lähtökohtaisesti vastustus muutosta kohtaan. Kuitenkin muutos on se joka saa meidät ajattelemaan uudestaan ja päästämään irti omista vanhoista rutiineistamme.

Yhdyn nimimerkin aeskola2013a muutosvastarintaan suhteessa teknologiaan. Minäkin kaipailen edelleen vanhan Nokia 5110- puhelimeni perään, samoin kuin kirjoittaja Nokia 3310-puhelimensa perään. Olin todella skeptinen hankkiessani -mieheni painostuksesta- uuden Nokia Lumian, mutta jo nyt, olen kasvanut kiinni tuohon laitteeseen, joka on pelastanut minut, kun kannettava tietokoneeni hajosi. Tuossa viheliäässä puhelimessa on lähes kaikki samat ominaisuudet kuin kannettavassani!

Tärkeimmät oppimiskokemukset tieto- ja viestintätekniikan kurssilla eivät kuitenkaan liittyneet erilaisten sovellusten tai laitteiden tutustumiseen. Tärkeämpää on uudenlaisen ajattelun kehittyminen. Miten tieto- ja viestintätekniikka voi edesauttaa oppimista? Millaisia oppimisympäristöjä voidaan luoda, jotta oppiminen olisi tehokkaampaa? Kuinka teknologia voi edesauttaa yhteisöllistä oppimista? Blogikirjoituksessa TVT luentopäiväkirja 1 kirjoittaja esittää mielestäni ajankohtaisen kysymyksen:”Voisiko joku todistuksessa arvioitava “oppiaine” olla esimerkiksi yhteisöllinen opiskelu tai ryhmätyöskentely?” Ehkäpä tulevaisuudessa hyvän käytöksen sijaan arvioidaan ryhmätyöskentelytaitoja. Eikö ryhmätyöskentelytaitoja tarvita lähes jokaisessa työpaikassa, ja eikö se jo itsessään sisällä hyvän käytöksen vaatimuksen?

Kurssi sai toki ajattelemaan mitä teknologian kehitys vaatii opettajalta. Opetusmateriaali on aiemmin, ja vielä tänä päivänäkin kustantajien tuottamien opetusmateriaalien varaan rakennettua, mutta tulevaisuus on varmasti tältä osin toinen. Nimimerkillä Helirinrin nostaa blogi kirjoituksessaan ”Teknologiatuettu oppiminen koulumaailmassa nykypäivänä” esille hyvän huomion:”Nykypäivänä vastuuta on enemmän materiaalin siirtyessä enemmän ja enemmän digitaaliseen muotoon, jolloin sitä on saatavilla useista eri lähteistä, ja opettajan on käytettävä omaa arviointikykyään. Opettajan on kyettävä tuntemaan internetin olemus ja sen käyttämiseen liittyvät ehdot ja tekijänoikeudet.” Vapaus valita tuo lisää vastuuta opettajalle. Millaisia opetusmateriaaleja voimme käyttää? Mikä on hyvää opetusmateriaalia? Mitä materiaalia ylipäätään saan käyttää opetuksessa?

Tällaisten uudenlaisen ajattelun käynnistämisessä on opettajallamme vastuu. Hän on ensin kantanut meidät hyppytorniin, laittanut sukset jalkaan ja tönäissyt alas mäestä. Vielä en tiedä miten laskeutumisen kanssa käy, mutta täältä yläilmoista yhdyn Puavon:) sanoihin ( ”TVT – Luentopäiväkirja 1″) siitä kuinka oli ilo nähdä opettevasta asiastaan innostunut opettaja työssään. Tällainen innostus tarttuu, ja tällainen muutosvastarintainenkin typykkä jaksaa itsekin innostua tieto- ja viestintätekniikasta pedagogisena työvälineenä. Kiitos siis Jari Laru!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s